Od: 15.12.2022 Do: 17.03.2023

Nabór wniosków w ramach Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5) – NABÓR ZAMKNIĘTY

Projekt Grantowy pn. Program priorytetowy „Mój Prąd” w ramach działania 2.2 Rozwój OZE priorytet II Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Celu szczegółowego: 2.2 Wspieranie energii odnawialnej zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001, w tym określonymi w niej kryteriami zrównoważonego rozwoju programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027

Cel, efekty i rezultatu programu:

Celem programu jest:

  • zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;• umożliwienie magazynowania wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych (magazyny energii elektrycznej);
  • umożliwienie magazynowania wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych (magazynowanie ciepła).Skutkiem realizacji powyższych celów będzie zwiększenie wykorzystania OZE w budynkach jednorodzinnych

W wyniku realizacji Programu osiągnięte zostaną poniższe wskaźniki rezultatu:

  • Dodatkowa moc zainstalowana odnawialnych źródeł energii – 795 MW;
  • Szacowana emisja gazów cieplarnianych – 512 775 Tona ekwiwalentu CO2/rok;
  • Ilość wytworzonej energii elektrycznej ze źródeł OZE – 795 MWh/rok;
  • Ilość wytworzonej energii cieplnej ze źródeł OZE – 143 000 MWh/rok.

Zakres rzeczowy:

1. Program Mój Prąd na lata 2021-2023 (nabór V zakończony) Realizacja projektu pn. Program Mój Prąd na lata 2021-2023

Wypłata dofinansowania w formie dotacji (grantu) dla Beneficjenta końcowego (osób fizycznych) na:

  • zakup i montaż/transport mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 10 kW;
  • zakup i montaż/transport urządzeń (magazynowanie ciepła/chłodu, energii elektrycznej/system zarządzania energią) wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV.
  • zakup i montaż/transport pomp ciepła;
  • zakup i montaż/transport kolektorów słonecznych

Wypłata dofinansowania w formie dotacji (grantu) dla Beneficjenta końcowego na:

  • zakup i montaż/transport mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 10 kW, dla osób fizycznych;
  • zakup i montaż/transport urządzeń (magazynowanie ciepła/chłodu, energii elektrycznej/system zarządzania energią) wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV.
  • zakup i montaż/transport pomp ciepła;- zakup i montaż/transport kolektorów słonecznych

Okres kwalifikowania: od 01.02.2020
(wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak również przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 do dnia złożenia wniosku);

2. Program Mój Prąd na lata 2024-2027 (nabór VI i kolejne) Realizacja projektu pn. Program Mój Prąd na lata 2024-2027

Wypłata dofinansowania w formie dotacji (grantu) dla Beneficjenta końcowego (dla osób fizycznych) na:

  • zakup i montaż/transport mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 20 kW, dla osób fizycznych;
  • zakup i montaż/transport urządzeń (magazynowanie ciepła, energii elektrycznej) wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV

Wypłata dofinansowania w formie dotacji (grantu) dla Beneficjenta końcowego na:

  • zakup i montaż/transport mikroinstalacji fotowoltaicznej
  • zakup i montaż/transport urządzeń (magazynowanie ciepła, energii elektrycznej) wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV.

I. Okres kwalifikowania: od 01.01.2021 r. (wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych, jak również przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą nastąpić w okresie od 01.01.2021 r. do dnia złożenia wniosku);

Grupa docelowa projektu:

Wnioskodawcami (Grantobiorcami) mogą być osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, które mają zawartą umowę kompleksową (są stroną tej umowy nie pełnomocnikiem) / umowę sprzedaży energii, regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.

Trzy grupy Wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dofinansowania:

  1. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej;
  2. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system wartościowego rozliczania z wyprodukowanej energii elektrycznej – tzw. net-billing;
  3. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się w systemie net-billing lub zmienili sposób rozliczania się na net-billing, którzy otrzymali dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej ze środków publicznych, m.in. z programu Mój Prąd, programu Czyste Powietrze, programów organizowanych przez gminy, pod warunkiem, że:
    1. mikroinstalacja fotowoltaiczna została przyłączona i opłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.01.2021;
    2. do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie – magazyn energii i/ lub magazyn ciepła (szczegóły w Załączniku nr 6 do Programu, tabela nr 2).

 

Wartość projektu:

Planowany całkowity koszt realizacji Projektu Grantowego wynosi 1 709 000 000,48 zł.

Wypłata dotacji w programie nastąpię ze środków NFOŚiGW, ze środków zobowiązania wieloletniego „OZE i efektywność energetyczna”, a następnie refundacja ze środków FEnIKS 2021-2027, Działanie FENX.02.02 Rozwój OZE.

Nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji papierowej bezpośrednio przez Beneficjenta.

Wniosek składany jest wyłącznie w formie elektronicznej. Nie należy wysyłać dokumentacji papierowej do NFOŚiGW. Wnioski złożone w formie papierowej będą ODRZUCANE !

Złożenie wniosku w formie elektronicznej przez Pełnomocnika jest możliwe. W tym celu Wnioskodawca musi udzielić pełnomocnictwa na wzorze umieszczonym na stronie internetowej programu Mój Prąd w zakładce „o Programie”.

Niezbędne jest podanie imienia i nazwiska oraz nr PESEL Pełnomocnika. Pełnomocnik składa wniosek przez Generator Wniosku o Dofinansowanie przy użyciu własnego profilu zaufanego/podpisu kwalifikowanego.

 

  • do 100 000 000 zł – ze środków zobowiązania wieloletniego „OZE i efektywność energetyczna”, a następnie refundacja w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej I – Zmniejszenie emisyjności gospodarki Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
  • do 850 000 000 zł – ze środków zobowiązania wieloletniego „OZE i efektywność energetyczna”, a następnie refundacja ze środków FEnIKS 2021-2027, Działanie FENX.02.02 Rozwój OZE i/lub PO IiŚ 2014-2020.

Nabór wniosków w ramach Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5) – NABÓR ZAMKNIĘTY

Refundacja ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej I Zmniejszenie emisyjności gospodarki Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w ramach podziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej.

 

Program skierowany jest do Prosumentów, którzy na dzień składania wniosku posiadają przyłączoną mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy od 2 kW do 10 kW i rozliczają się za wyprodukowaną energię elektryczną w systemie net – billing (w systemie handlu energią elektryczną. W tym systemie prosument energię wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, której nie zużyje na bieżąco (tzw. nadwyżki), oddaje do sieci po określonej przez PSE cenie i kupuje energię, gdy instalacja nie pokrywa zapotrzebowania wg stawek swojego sprzedawcy) lub przedstawia dokumenty potwierdzające że są w trakcie zmiany systemu rozliczeń.

 

Główne założenia programu:

I. Okres kwalifikowania: od 01.02.2020 r. (wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak równie przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 r. do dnia złożenia wniosku);

II. Trzy grupy Wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dofinansowania:

  1. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  2. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,
  3. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) którzy otrzymali dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej ze środków publicznych m.in. z programu Mój Prąd, programu Czyste Powietrze, programów organizowanych przez Gminy, z podziałem na:

3.1) Grantobiorców (Wnioskodawców), których mikroinstalacja fotowoltaiczna, została zgłoszona do przyłączenia do dnia 31.03.2022 (w okresie obowiązywania sytemu net metering – rozliczanie ilościowe), ale zmieniono system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing (rozliczanie wartościowe) – obowiązujący od dnia 01.04.2022, zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii;

3.2) Grantobiorców (Wnioskodawców), których mikroinstalacja fotowoltaiczna, została zgłoszona do przyłączenia od dnia 01.04.2022 (w okresie obwiązywania systemu rozliczeń net-billing – rozliczanie wartościowe); pod warunkiem, zarówno dla ppkt. 3.1) jak i ppkt 3.2) że:

    1. mikroinstalacja fotowoltaiczna, została przyłączona i opłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.02.2020;
    2. do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu wskazanego Załączniku nr 3, tabela nr 2.

III. Wysokość dofinansowania (do 50% kosztów kwalifikowanych nie więcej niż):

  1. Mikroinstalacja fotowoltaiczna: 6 000,00 zł (tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
  2. Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
    1. 7 000,00 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
    2. 3 000,00 zł (grupa 3.1 Wnioskodawców).
  3. Urządzenia dodatkowe:
    1. Magazyn ciepła / urządzenie grzewcze:
      1. Magazyn ciepła: 5 000,00 zł;
      2. Gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł;
      3. Pompa ciepła powietrze /woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł;
      4. Pompa ciepła powietrze /woda: 12 600,00 zł;
      5. Pompy ciepła typu powietrze /powietrze: 4 400,00 zł
    2. Magazyn energii elektrycznej: 16 000,00 zł
    3. System zarządzania energią HEMS/EMS: 3 000,00 zł
    4. Kolektory słoneczne c. w. u.: 3 500,00 zł

IV. Ważne zmiany w programie w porównaniu z innymi edycjami:

  1. Zmienione zostały wymagania techniczne dla niektórych urządzeń dodatkowych w tym dla systemu EMS i HEMS;
  2. Zwiększono liczbę wymaganych załączników m.in. o dokument potwierdzający numer rachunku bankowego, kartę produktu / etykietę energetyczną;
  3. Zmiana źródła dofinansowania którym teraz będzie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 2014-2020 realizowany w ramach Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w ramach poddziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej. Powyższe oznacza m.in. zmianę tabliczki informacyjnej jaka będzie wymagana po otrzymaniu dofinansowania.
  4. Dla wybranych wnioskodawców jest konieczność dołączenia dokumentu potwierdzającego otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych poza programem Mój Prąd: umowa o przyznaniu dofinansowania, decyzja o przyznaniu dofinansowania lub inne dokumenty przewidziane w danym programie.

 

Złożenie wniosku Rozszerzonego – tylko na elementy dodatkowe

Dotyczy tylko dodatkowych elementów tj. urządzenia służące do magazynowania energii elektrycznej, magazynowania ciepła / urządzenie grzewcze (pompy ciepła), system zarządzania energią, kolektory słoneczne może być udzielone, jedynie pod warunkiem wykazania przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę) do dofinansowania zainstalowanej mikroinstalacji fotowoltaicznej.(wskazanie nr wniosku podstawowego w naborze piątym (MP5) lub czwartym (MP4))

Wniosek Rozszerzony – Informacje

UWAGA:
Wnioskodawcy, którzy otrzymali już dofinansowanie do mikroinstalacji PV w poprzednich naborach programów Mój Prąd (MP3, MP2 i MP3), programie Czyste Powietrze” czy programach Gminnych i składają wniosek na dofinansowanie do urządzenia dodatkowego składają wniosek „podstawowy” – w GWD w zakładce „Rodzaj wniosku” zaznaczając opcję pierwszą: