Program priorytetowy Mój Prąd

Program dedykowany jest Prosumentom, rozliczającym się z wyprodukowanej energii w systemie net-billing (system wartościowy).

Dla instalacji PV zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od 1 sierpnia 2024 r. konieczna jest inwestycja w magazyn energii elektrycznej lub/i magazyn ciepła. Moc takiej instalacji fotowoltaicznej może wynieść od 2 kW do 20 kW. Dla instalacji zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej do 31 lipca 2024 r obowiązuje przedział mocy jak w naborach poprzednich: od 2 kW do 10 kW.


Cel programu

Celem programu jest:

  • zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
  • umożliwienie magazynowania wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych (magazyny energii elektrycznej);
  • umożliwienie magazynowania wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych (magazynowanie ciepła).Skutkiem realizacji powyższych celów będzie zwiększenie wykorzystania OZE w budynkach jednorodzinnych

W wyniku realizacji Programu osiągnięte zostaną poniższe wskaźniki rezultatu:

  • Dodatkowa moc zainstalowana odnawialnych źródeł energii – 795 MW;
  • Szacowana emisja gazów cieplarnianych – 512 775 Tona ekwiwalentu CO2/rok;
  • Ilość wytworzonej energii elektrycznej ze źródeł OZE – 795 MWh/rok;
  • Ilość wytworzonej energii cieplnej ze źródeł OZE – 143 000 MWh/rok.

Zakres rzeczowy

1. Program Mój Prąd na lata 2024-2027 (nabór 6 i kolejne) Realizacja projektu pn. Program Mój Prąd na lata 2024-2027

Współfinasowane w formie dotacji (grantu) dla Beneficjenta końcowego (dla osób fizycznych) na:

  • zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej:
  • zgłoszonej do przyłączenia do sieci do 31.07.2024 r., przedział mocy od 2 kW do 10 kW, mikroinstalacja  może zostać zgłoszona do dofinansowania bez urządzenia dodatkowego – magazynu ciepła magazynu energii elektrycznej wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV;
  • zgłoszonej do przyłączenia do sieci od 01.08.2024 r., przedział mocy od 2 kW do 20 kW, mikroinstalacja może zostać zgłoszona do dofinansowania tylko pod warunkiem zgłoszenia urządzenia – magazynu ciepła magazynu energii elektrycznej wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV

Okres kwalifikowania: od 01.01.2021 r.  – wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych (magazyn energii, magazyn ciepła), jak również przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą nastąpić w okresie od 01.01.2021 r. do dnia złożenia wniosku.

2. Program Mój Prąd na lata 2021-2023 (nabór 5 zakończony) Realizacja projektu pn. Program Mój Prąd na lata 2021-2023.

Współfinansowanie w formie dotacji (grantu) dla Beneficjenta końcowego (osób fizycznych) na:

  • zakup i montaż/transport mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 10 kW;
  • zakup i montaż/transport urządzeń wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV.
    • Zakup montaż magazynów ciepła;
    • Zakup montaż magazynów energii;
    • zakup i montaż/transport pomp ciepła;
    • zakup i montaż/transport kolektorów słonecznych

Okres kwalifikowania: od 01.02.2020 – wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak również przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 do dnia złożenia wniosku.


Budżet

Budżet na realizację celu programu wynosi do 1 850 000 000 zł, w tym:

  • do 1 250 000 000 zł – ze środków zobowiązania wieloletniego „OZE i efektywność energetyczna”, a następnie refundacja ze środków FEnIKS 2021-2027, Działanie FENX.02.02 Rozwój OZE – I transza środków;
  • do 600 000 000 zł – ze środków zobowiązania wieloletniego „OZE i efektywność energetyczna”, a następnie refundacja ze środków FEnIKS 2021-2027, Działanie FENX.02.02 Rozwój OZE – II transza środków.

1 850 000 000 zł


Beneficjenci

Grantobiorcą (Wnioskodawcą) programu mogą być osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, które mają zawartą umowę kompleksową (są stroną tej umowy nie pełnomocnikiem) / umowę sprzedaży energii, regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.

W ramach programu, wsparciem będą objęte projekty grantowe – przedsięwzięcia (zgodne z art. 35 i art. 36 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020), dotyczące inwestycji z zakresu budowy nowych jednostek wytwarzania energii elektrycznej lub cieplnej wykorzystujących energię słoneczną polegających na instalacji ogniw fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych lub na terenie działki, na której zlokalizowany jest budynek mieszkalny na potrzeby własne Grantobiorców.

Grantobiorcą (Wnioskodawcą) nie może być osoba fizyczna, która ma zawartą umowę kompleksową / umowę sprzedaży energii, regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą pod adresem tożsamym z adresem instalacji mikroinstalacji fotowoltaicznej – stroną umowy kompleksowej nie może być osoba prowadząca działalność gospodarczą.


Forma dofinansowania

Wysokość dofinansowanie w formie dotacji uzależniona jest od daty zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji do sieci oraz tego, czy mikroinstalacja była już przedmiotem dofinansowania:

  1. Pierwsza Grupa Grantobiorców (Wnioskodawców) rozliczających się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie tzw. net-billing (wniosek o przyłączenie mikroinstalacji do sieci elektroenergetycznej złożony po 31.03.2022 r.), którzy nie skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej – wysokość dofinansowania, specyfikację urządzeń, które można zgłosić do wniosku do dofinansowania oraz wymagane dokumenty określa Załącznik nr 4 do Programu;
  2. Druga Grupa Grantobiorców (Wnioskodawców) rozliczających się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na wartościowy system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing, wysokość dofinansowania, specyfikację urządzeń, które można zgłosić do wniosku do dofinansowania oraz wymagane dokumenty określa Załącznik nr 5 do Programu;
  3. Trzecia Grupa Grantobiorców (Wnioskodawców) którzy otrzymali dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej ze środków publicznych m.in. z programu Mój Prąd, programu Czyste Powietrze, programów organizowanych przez Gminy, z podziałem na:
    1. Grantobiorców (Wnioskodawców), którzy zmienili system rozliczania się z wyprodukowanej energii elektrycznej z systemu net-metering (rozliczanie ilościowe) na system net-billing (rozliczanie wartościowe) – obowiązujący od dnia 01.04.2022, zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii;
    2. Grantobiorców (Wnioskodawców), którzy rozliczają się w wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing – rozliczanie wartościowe;pod warunkiem, zarówno dla ppkt. 3.1) jak i ppkt 3.2) że
      1. mikroinstalacja fotowoltaiczna, została przyłączona i opłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.01.2021;
      2. do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu wskazanego Załączniku nr 6 do Programu, tabela nr 2.

Wysokość dofinansowania, specyfikację urządzeń, które można zgłosić do wniosku do dofinansowania oraz wymagane dokumenty określa Załącznik nr 6 do Programu.

dofinansowanie

DOFINANSOWANIE W FORMIE DOTACJI
Grupa kosztów
Rodzaj urządzenia
Wymagania techniczne Procentowy udział w kosztach kwalifikowanych Maksymalna kwota dotacji (nie więcej niż) dla Grup Beneficjentów Okres kwalifikowania
Instalacje PV Mikroinstalacje PV zgłoszone do przyłączenia do dnia 31.07.2024 przedział mocy od 2 kW do 10 kW do 50% kosztów kwalifikowanych Grupa 1: 6000,00 zł
Grupa 2: 6000,00 zł
Od 01.01.2021
do 31.12.2027
Instalacje PV + inne urządzenie dodatkowe Mikroinstalacje PV zgłoszone do przyłączenia do dnia 31.07.2024 przedział mocy od 2 kW do 10 kW do 50% kosztów kwalifikowanych Grupa 1: 7000,00 zł
Grupa 2: 7000,00 zł
Grupa 3.1: brak dofinansowania
Grupa 3.2; 3000,00 zł
Od 01.01.2021
do 31.12.2027
Instalacje PV + inne urządzenie dodatkowe Mikroinstalacje PV zgłoszone do przyłączenia od dnia 01.08.2024 przedział mocy od 2 kW do 20 kW do 50% kosztów kwalifikowanych Grupa 1: 7000,00 zł
Grupa 3.2; 3000,00 zł
Od 01.01.2021
do 31.12.2027
Magazyn energii elektrycznej Magazyn energii elektrycznej – akumulator o pojemności minimalnej 2 kWh,
cena za zakup i montaż ME o pojemności 1 kWh nie może przekroczyć 6 tys. zł pod rygorem odmowy przyznania dofinansowania.
(do tej kwoty nie należy wliczać ewentualnych kosztów transportu / wysyłki).
do 50% kosztów kwalifikowanych Wszystkie grupy: 16 000,00 zł Od 01.01.2021
do 31.12.2027
Magazyn ciepła Do dofinansowania mogą zostać zgłoszone:

  • zasobniki c.w.u zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny,
  • zasobniki c.w.u z grzałką elektryczną,
  • bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny,
  • bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie,
  • pompa ciepła typu powietrze/woda tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem.

Minimalna pojemność magazynu ciepła – 20 dm3 (1 dm3 = 1 litr).

 Pompy ciepła w odniesieniu do wytwarzania ciepłej wody użytkowej muszą spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

do 50% kosztów kwalifikowanych Wszystkie grupy: 5000,00 zł Od 01.01.2021
do 31.12.2027

Łączna maksymalna wysokość dofinansowania wynosi nie więcej niż 28 000,00 zł dla jednego Punktu Poboru Energii (PPE).

Do jednej mikroinstalacji fotowoltaicznej można zgłosić tylko jeden magazyn energii i / lub magazyn ciepła. Nie podlegają dofinansowaniu magazynu ciepła: zbiorniki akumulacyjne/buforowe, zbiorniki c. w. jeżeli były związane z pompa ciepłą na którą otrzymano już dofinansowanie w poprzednim naborze wniosków.


Terminy i forma składania wniosków

Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 02.09.2024 r. do 29.08.2025 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków więc może zakończyć się wcześniej.

Dla kogo?

Dla Prosumentów, rozliczających się z energii wyprodukowanej z mikroinstalacji fotowoltaicznej w systemie net-billing (system wartościowy).

Na co?

Dofinansowanie inwestycji polegających na zakupie i montażu mikroinstalacji fotowoltaicznych oraz magazynów energii i magazynów ciepła.

Ile?

Łączna maksymalna wysokość dofinansowania wynosi nie więcej niż 28 000,00 zł dla jednego Punktu Poboru Energii (PPE).

Nie czekaj!

ikona formy składania wniosków

Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 02.09.2024 r. do 29.08.2025 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków. Wnioski przyjmowane są wyłącznie w wersji elektronicznej przez GWD.

Dokumenty dla programu priorytetowego Mój Prąd

dokumenty

Do złożenia wniosku należy przygotować elektroniczne wersje dokumentów:

  1. Dokument potwierdzający złożenie zgłoszenia do Operatora Sieci Dystrybucyjnej o przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej.
    Akceptowane będą różne dokumenty, bo każdy z Operatorów Sieci Dystrybucyjnej wydaje inny dokument potwierdzający datę złożenia zgłoszenia mikroinstalacji, która ma zostać przyłączona do sieci energetycznej.
  2. Dokument potwierdzający przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej Zaświadczenie OSD – zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Energii, w którym go zainstalowano.
    Wzór dokumentu:
    Wzór zaświadczenia OSD
    Wzór zaświadczenia OSD dopuszczalny

    WAŻNE:
    zaświadczenia OSD nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. zlecenie OT, warunki techniczne przyłączenia, aneks do umowy kompleksowej itd.
    Brak zaświadczenia OSD podczas oceny wniosku skutkować będzie odrzuceniem wniosku bez oceny pozostałych dokumentów.
  3. Faktury VAT (lub paragony imienne) na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych urządzeń – magazynu energii i magazynu ciepła (jeżeli zostały wskazane).
    Umowy kupna – sprzedaży, akty notarialne, paragony z kasy fiskalnej itd. nie są akceptowane.
  4. Dokumenty potwierdzające dokonanie płatności w pełnej kwocie dołączonej faktury. Mogą to być:
    • potwierdzenie dokonania przelewu;
    • dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
    • oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę);
    • oświadczenie Grantobiorcy (Wnioskodawcy) o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości. Wzór dokumentu:
      Wzór oświadczenia o dokonaniu zapłaty

    WAŻNE: Za potwierdzenie płatności nie jest uznawana umowa kredytowa ani zapisy jedynie na fakturze.

  5. Dokument potwierdzający konto bankowe, które podano we wniosku i należące do Wnioskodawcy. Może to być:
    • bankowe zaświadczenie o posiadaniu konta;
    • kopia dowolnego przelewu z tego konta.

    UWAGA: oświadczenia Wnioskodawcy nie są akceptowane.

    W przypadku gdy Wnioskodawca nie ma konta bankowego, oprócz ww. dokumentu należy załączyć oświadczenie – zgodę Wnioskodawcy na przelanie dofinansowania na konto innej osoby (np. członka rodziny).
    Wzór dokumentu:
    Oświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na wypłatę dofinansowania na numer konta bankowego należący do innej osoby

  6. Pełnomocnictwo – przypadku składania wniosku przez Pełnomocnika wymagane jest
    pełnomocnictwo udzielone przez Wnioskodawcę np. członkowi rodziny lub przedstawicielowi firmy:Wzór dokumentu:
    Pełnomocnictwo do złożenia wniosku
  7. Dokumenty dla urządzeń dodatkowych. Dodatkowe dokumenty wymagane, jeśli nastąpił montaż dodatkowych elementów:
    – Protokół odbioru prac od Wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazynu ciepła i/ lub magazynu energii)
    Wzór dokumentu:
    Protokół odbioru montażu
    oraz
    – Dla magazynu energii:

    • Karta katalogowa lub / i specyfikacja techniczna zawierająca dane urządzenia
    • Zgłoszenie magazynu energii do Operatora Sieci Dystrybucyjnej

    Dokumentem potwierdzającym zgłoszenie do OSD montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej może być:

    • Oświadczenie Wnioskodawcy / Pełnomocnika o dokonaniu zgłoszenia magazynu energii do OSD,
      Wzór dokumentu:
      Oświadczenie o zgłoszeniu ME do OSD
    • Dokument od Operatora potwierdzający przyłączenie magazynu energii,
    • Wniosek do operatora o przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci, jeżeli zawiera dane o magazynie energii itp.
    • Jeżeli na zaświadczeniu OSD o przyłączeniu instalacji PV do sieci, jest informacja o magazynie energii, dodatkowy dokument nie jest wymagany.

    – Dla magazynu ciepła:

    • Etykieta energetyczna i/ lub karta produktu zawierająca dane urządzenia.

    Inne dokumenty wymagane w szczególnych przypadkach:

  8. Dokument potwierdzający rozliczanie się Wnioskodawcy za energię w systemie net-billing
    Dokument taki wymagany jest w przypadku, gdy mikroinstalacja PV została przyłączona do sieci energetycznej przed 31.04.2022 r.Może to być umowa kompleksowa, aneks do niej lub inny dokument otrzymany od Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzający, że Wnioskodawca rozlicza się w systemie net-billing (zmienił sposób rozliczania się z systemu net-metering).
  9. Dokument potwierdzający otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych poza programem Mój Prąd:
    umowa o przyznaniu dofinansowania, decyzja o przyznaniu dofinansowania lub inne dokumenty przewidziane w danym programie.

WAŻNE:

  1. Jak wyżej w przypadku posiadania kilku dokumentów jednej kategorii, np. 2 faktury, należy zeskanować je do jednego pliku lub skompresować w folderze (np. zip).
  2. Należy załączać dokumenty w formacie pdf, jpg itp., których nie można edytować;
  3. Nieakceptowane są dokumenty np. w programie WORD (można je edytować);
  4. W przypadku, gdy dokument będzie chroniony hasłem lub nie będzie go można otworzyć z innego powodu (czyli nie będzie możliwa weryfikacja dokumentu), będzie to traktowane jako BRAK dokumentu;
  5. Pod oświadczeniami, wyjaśnieniami itp. wymagany jest odręczny podpis lub certyfikowany podpis elektroniczny.

Po przygotowaniu wszystkich dokumentów, można złożyć wniosek za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Przed złożeniem wniosku należy zapoznać się z Instrukcją logowania i składania wniosków w GWD:
Instrukcja logowania i składania wniosków w GWD
Przed złożeniem wniosku prosimy dokładnie zapoznać się z Programem Mój Prąd oraz Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie, w których podane są szczegółowe wytyczne dotyczące sposobu składania wniosku i załączanych dokumentów. Poprawne wypełnienie formularza wniosku i załączenie właściwych dokumentów pozwolą na sprawną weryfikację wniosku.

Procedowanie wniosków

Etapy rozpatrywania wniosku:

Na poszczególne etapy rozpatrywania wniosku przewiduje się następującą liczbę dni roboczych NFOŚiGW:

  1. rejestracja wniosku o dofinansowanie w systemach informatycznych NFOŚIGW – do 3 dni od daty wpływu wniosku wysłanego przez Wnioskodawcę w GWD;
  2. Termin przeprowadzenia pełnej oceny wniosku aż do wypłaty dofinansowania uzależniony jest od liczby wniosków, które wpłyną do NFOŚiGW w ramach naboru. Przewidywany termin na rozpatrzenie wniosku to 140 dni roboczych liczonych od dnia jego prawidłowego złożenia w GWD. Termin ten ma charakter instrukcyjny i dotyczy jedynie wniosków prawidłowo złożonych, niewymagających uzupełnienia.
  3. Ocena wniosku wg kryteriów dostępu i jakościowych wskazanych w Programie:
    • w przypadku wniosku złożonego bez wymaganego zaświadczenia OSD oraz bez adresu mailowego Wnioskodawcy, odrzucenie go z dalszego postępowania (Komunikat Systemowy o odrzuceniu wniosku bez możliwości uzupełnienia);
    • jeżeli jest to konieczne – wezwanie Wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji lub dokumentów wymaganych na etapie oceny wg kryteriów dostępu lub jakościowych poprzez złożenie poprawionego wniosku – czas na dokonanie uzupełnienia do 10 dni od dnia otrzymania wezwania przez Wnioskodawcę.
    • w przypadku wniosku niezgodnego z programem priorytetowym odrzucenie go z dalszego postępowania.Ocena wniosku wg kryteriów dostępu i jakościowych wskazanych w Programie:
  4. Na etapie oceny w przypadku stwierdzenia błędów merytorycznych o których mowa w załączniku nr 3 do Regulaminu, możliwe jest dwukrotna poprawa lub uzupełnienie wniosku.
  5. Przekroczenie terminu 10 dni roboczych w przypadku składania pierwszej poprawy lub uzupełnienia wniosku wyklucza możliwość ponownego skierowania wniosku do poprawy / uzupełnienia. Katalog błędów związanych z kryteriami oceny wg programu Mój Prąd, dla których obowiązuje termin poprawy 10 dni roboczych, stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu w pkt II.
  6. Błędy, o których mowa się w załączniku nr 4 do Regulaminu w pkt I.Wnioskodawca będzie mógł poprawić składając wniosek poprawiony po otrzymaniu Komunikatu Systemowego wzywającego do skorygowania wskazanych danych. Maksymalny łączny czas przewidziany dla Wnioskodawcy na poprawę błędów we wniosku nie może przekroczyć 140 dni roboczych od dnia wysłania pierwszego wezwania do poprawy błędów.
  7. W przypadku złożenia korekty wniosku – ponowne ocena wniosku w  kolejności ich wpływu do NFOŚiGW, w terminie do 30 dni od daty ich wpływu do NFOŚiGW pod warunkiem przesłania przez Wnioskodawcę wszystkich wymaganych informacji.
  8. kontrola prawidłowości wykonania oceny wniosków wg kryteriów dostępu i jakościowych;
  9. poinformowanie Wnioskodawcy o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku;
  10. umieszczenie wniosku na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania;
  11. podjęcie przez Zarząd NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu przedsięwzięcia;
  12. zawiadomienie Wnioskodawcy o przyznaniu dotacji (Komunikat Systemowy);
  13. wypłata dofinansowania;
  14. zawiadomienie Wnioskodawcy o wypłacie dofinansowania na rachunek bankowy wskazany we wniosku (Komunikat Systemowy).