Mój Prąd

Jak uzyskać dofinansowanie?

Nabór wniosków od 02.09.2024 r. dla Programu Priorytetowego Mój Prąd

Część 3) Program Mój Prąd na lata 2024 - 2027

 

Jak złożyć wniosek?

Do złożenia wniosku należy przygotować elektroniczne wersje dokumentów:

  1. Dokument potwierdzający złożenie zgłoszenia do Operatora Sieci Dystrybucyjnej o przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej
    Akceptowane będą różne dokumenty, bo każdy z Operatorów Sieci Dystrybucyjnej wydaje inny dokument potwierdzający datę złożenia zgłoszenia mikroinstalacji, która ma zostać przyłączona do sieci energetycznej.

  2. Dokument potwierdzający przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej
    Zaświadczenie OSD - zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Energii, w którym go zainstalowano.

    Wzór dokumentu:
      pdfWzór zaświadczenia OSD324.37 KB
      pdfWzór zaświadczenia OSD dopuszczalny124.07 KB

    WAŻNE: zaświadczenia OSD nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. zlecenie OT, warunki techniczne przyłączenia, aneks do umowy kompleksowej itd.
    Brak zaświadczenia OSD podczas oceny wniosku skutkować będzie odrzuceniem wniosku bez oceny pozostałych dokumentów.

  3. Faktury VAT (lub paragony imienne) na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych urządzeń – magazynu energii i magazynu ciepła (jeżeli zostały wskazane).

  4. Dokumenty potwierdzające całkowite uregulowanie faktur. Mogą to być:
    • potwierdzenie dokonania przelewu;
    • dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
    • oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności  w pełnej wysokości przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę);
    • oświadczenie Grantobiorcy (Wnioskodawcy) o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości. Wzór dokumentu:
      Wzór oświadczenia o dokonaniu zapłaty105.73 KB

  5. Dokument potwierdzający konto bankowe, które podano we wniosku i należące do Wnioskodawcy. Może to być:
    • bankowe zaświadczenie o posiadaniu konta;
    • kopia dowolnego przelewu z tego konta.
    UWAGA: oświadczenia Wnioskodawcy nie są akceptowane.

    W przypadku gdy Wnioskodawca nie ma konta bankowego, oprócz ww. dokumentu należy załączyć oświadczenie – zgodę Wnioskodawcy na przelanie dofinansowania na konto innej osoby (np. członka rodziny).
    Wzór dokumentu:
    Oświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na wypłatę dofinansowania na numer konta bankowego należący do innej osoby143.92 KB

  6. W przypadku składania wniosku przez Pełnomocnika:
    Pełnomocnictwo udzielone przez Wnioskodawcę np. członkowi rodziny lub przedstawicielowi firmy:

    Wzór dokumentu:
    Pełnomocnictwo do złożenia wniosku174.33 KB

  7. Dodatkowe dokumenty wymagane, jeśli nastąpił montaż dodatkowych elementów:
    - Protokół odbioru prac od Wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazynu ciepła i/ lub magazynu energii)

    Wzór dokumentu:
    Protokół odbioru montażu254.13 KB

    oraz

    - Dla magazynu energii:
       1. Karta katalogowa lub / i specyfikacja techniczna zawierająca dane urządzenia
       2. Zgłoszenie magazynu energii do Operatora Sieci Dystrybucyjnej

    Dokumentem potwierdzającym zgłoszenie do OSD montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej może być:
       • Oświadczenie Wnioskodawcy / Pełnomocnika o dokonaniu zgłoszenia magazynu energii do OSD,
         Wzór dokumentu:
         Oświadczenie o zgłoszeniu ME do OSD134.57 KB
       • Dokument od Operatora potwierdzający przyłączenie magazynu energii,
       • Wniosek do operatora o przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci, jeżeli zawiera dane o magazynie energii itp.
       • Jeżeli na zaświadczeniu OSD o przyłączeniu instalacji PV do sieci, jest informacja o magazynie energii, dodatkowy dokument nie jest wymagany.

    - Dla magazynu ciepła:
       1. Etykieta energetyczna i/ lub karta produktu zawierająca dane urządzenia.

    Inne dokumenty wymagane w szczególnych przypadkach:

  8. Dokument potwierdzający rozliczanie się Wnioskodawcy za energię w systemie net-billing
    Dokument taki wymagany jest w przypadku, gdy mikroinstalacja PV została przyłączona do sieci energetycznej przed 31.04.2022 r.

    Może to być umowa kompleksowa, aneks do niej lub inny dokument otrzymany od Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzający, że Wnioskodawca rozlicza się w systemie net-billing (zmienił sposób rozliczania się z systemu net-metering).

  9. Dokument potwierdzający otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych poza programem Mój Prąd:
    umowa o przyznaniu dofinansowania, decyzja o przyznaniu dofinansowania lub inne dokumenty przewidziane w danym programie.

 

WAŻNE:

1. Jak wyżej w przypadku posiadania kilku dokumentów jednej kategorii, np. 2 faktury, należy zeskanować je do jednego pliku lub skompresować w folderze (np. zip).
2. Należy załączać dokumenty w formacie pdf, jpg itp., których nie można edytować;
3. Nieakceptowane są dokumenty np. w programie WORD (można je edytować);
4. W przypadku, gdy dokument będzie chroniony hasłem lub nie będzie go można otworzyć z innego powodu (czyli nie będzie możliwa weryfikacja dokumentu), będzie to traktowane jako BRAK dokumentu;
5. Pod oświadczeniami, wyjaśnieniami itp. wymagany jest odręczny podpis lub certyfikowany podpis elektroniczny.

 

Po przygotowaniu wszystkich dokumentów, można złożyć wniosek za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Przed złożeniem wniosku należy zapoznać się z Instrukcją logowania i składania wniosków w GWD:
pdfInstrukcja logowania i składania wniosków w GWD4.37 MB

Przed złożeniem wniosku prosimy dokładnie zapoznać się z Programem Mój Prąd oraz Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie, w których podane są szczegółowe wytyczne dotyczące sposobu składania wniosku i załączanych dokumentów. Poprawne wypełnienie formularza wniosku i załączenie właściwych dokumentów pozwolą na sprawną weryfikację wniosku.

 

Elektroniczne wersje dokumentów przygotowane. Co dalej?

Pierwszy krok to wizyta na portalu https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Każda osoba korzystająca z Generatora musi posiadać w nim konto. Zalogowanie się do systemu daje dostęp do formularza wniosku zgodnie z poniżej zamieszczoną instrukcją.

Do założenia konta w GWD niezbędny jest profil zaufany lub e-dowód.

Należy też pamiętać o loginie i haśle do profilu zaufanego (PZ). Można go założyć na stronie www.pz.gov.pl

Rodzaj wniosku w GWD
gwd mp6

 

 

WAŻNE! Po wysłaniu wniosku nie możesz go edytować, ani podmieniać w nim załączników.

Jeżeli wniosek będzie wymagać korekty na adresy e-mail wpisane we wniosku wysłany zostanie Komunikat Systemowy z adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w którym wskazane zostanie co należy poprawić lub uzupełnić. Wówczas wniosek będzie odblokowany w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie należy dokonać zmian wskazanych w Komunikacie Systemowym. Po zaktualizowaniu wniosku należy go podpisać i przesłać do NFOŚiGW.

 

Pamiętaj!

  • Za poprawność danych wpisanych we wniosku odpowiada Wnioskodawca. Konsekwencje błędnego wypełnienie wniosku obciążają Wnioskodawcę.
  • Wszystkie informacje wysyłane są drogą elektroniczną. Sprawdź poprawność wpisanego adresu mailowego.