Czy Beneficjent może złożyć wniosek w wersji papierowej?
Nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji papierowej bezpośrednio przez Beneficjenta.
Wniosek składany jest wyłącznie w formie elektronicznej. Nie należy wysyłać dokumentacji papierowej do NFOŚiGW. Wnioski złożone w formie papierowej będą ODRZUCANE !
Czy wniosek o dofinansowanie może złożyć pełnomocnik Beneficjenta/Wnioskodawcy?
Złożenie wniosku w formie elektronicznej przez Pełnomocnika jest możliwe. W tym celu Wnioskodawca musi udzielić pełnomocnictwa na wzorze umieszczonym na stronie internetowej programu Mój Prąd w zakładce "o Programie".
Niezbędne jest podanie imienia i nazwiska oraz nr PESEL Pełnomocnika. Pełnomocnik składa wniosek przez Generator Wniosku o Dofinansowanie przy użyciu własnego profilu zaufanego/podpisu kwalifikowanego.
Czy można ubiegać się o dotację z programu Mój prąd, jeżeli instalacja była/będzie dofinansowana z innych środków publicznych np. programy gminne, środki UE, kredyt na warunkach preferencyjnych w programie "Czyste powietrze" itp.?
W przypadku finansowania instalacji (lub jej części) z innych środków publicznych nie ma możliwości ubiegania się o dotację w ramach programu Mój prąd. Beneficjent musi zdecydować, z której formy dofinansowania chce skorzystać.
Wynika to wprost z zapisów programu Mój Prąd PP Mój Prąd 2021626.93 KB Dofinansowanie nie może być udzielone na instalacje sfinansowane lub realizowane z innych środków publicznych, w tym programu „Czyste powietrze”.
Ubiegając się o dofinansowanie w ramach programu Mój prąd, Beneficjent potwierdza spełnienie powyższego warunku stosownym oświadczeniem zawartym w formularzu wniosku.
Dotację z programu Mój prąd można natomiast połączyć z ulgą termomodernizacyjną w ramach PIT. Kwota przedstawiona do odliczenia od podatku powinna być pomniejszona o kwotę otrzymanego dofinansowania.
Czy skorzystanie z ulgi w podatku rolnym wyklucza udział w programie Mój Prąd?
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ulga inwestycyjna nie przysługuje jeżeli wydatki poniesione na budowę instalacji fotowoltaicznej zostały sfinansowane preferencyjnymi kredytami, pożyczkami czy dotacjami pochodzącymi ze środków publicznych. Decyzję o przyznaniu ulgi inwestycyjnej przyznaje wójt (burmistrz, prezydent). W przypadku skorzystania z ulgi rolnej nie można wystąpić o dofinansowanie z programu Mój Prąd.
Dlaczego wprowadzono wymóg punktowy, co oznacza dla Wnioskodawcy? Czy uzyskanie mniejszej liczby punktów będzie skutkowało pomniejszeniem dotacji?
Punktacja nie wpływa na pomniejszenie dotacji. Kryterium punktowe zostało wprowadzone, ponieważ środki na finansowanie inwestycji pochodzą z Unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (EU ETS). Ustawa o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, która reguluje przedmiotowy obszar nakłada obowiązek rankingowania wspieranych projektów. Przydzielane punkty pozwalają tworzyć ranking na dziennych listach przekazywanych do akceptacji ministra ds. energii. W przypadku wyczerpania dostępnego budżetu programu, danego dnia Wnioskodawcy z dolnych pozycji listy rankingowej mogą nie otrzymać dofinansowania.
Czy na etapie oceny wniosku w programie Mój Prąd będą sprawdzane wymogi określone w ustawie Prawo Budowlane?
Instalacja powinna być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na etapie weryfikacji wniosku o dofinansowanie nie są sprawdzane wymogi wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów. Art. 29 ustawy Prawo Budowlane mówi m.in. o obowiązku uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń p.poż montażu urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW, ale nie większej niż 50 kW pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej projektu budowlanego urządzeń fotowoltaicznych, o którym mowa w art. 6b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz konieczności zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 56 ust. 1a.
Czy dotacja z programu Mój Prąd jest opodatkowana?
Dotacje udzielone w ramach programu Mój Prąd korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Oznacza to, że otrzymanych środków podatnik nie jest obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym PIT.
Z dniem 23 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy nowelizujące art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy PIT. Skutkiem wejścia w życie ww. przepisów jest rozszerzenie z dniem 23 listopada 2019 r. zakresu zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie to będzie teraz obejmowało wszystkie dotacje i inne świadczenia bezzwrotne (w tym kwoty umorzonych pożyczek) otrzymywane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięć.
Czy ma znaczenie wielkość podatku VAT na fakturze za wykonaną instalację?
We wniosku o dofinansowanie należy podać kwoty brutto.
Z dniem 23 listopada 2019 r. weszła w życie nowelizacja art. 41 ust. 12a ustawy VAT. Po zmianie ustawa zapewnia objęcie jednolitą, obniżoną stawką podatku VAT (8%) dostawy oraz budowy każdej mikroinstalacji OZE, funkcjonalnie związanej z obiektem lub lokalem. W tym przypadku funkcjonalność związku mikroinstalacji z obiektem (lokalem) należy rozumieć w ten sposób, że dana mikroinstalacja ma zapewniać energię dla tego obiektu (lokalu) i to niezależnie od tego, czy została zamontowana w bryle tego obiektu, czy na pobliskiej działce, czy na dachu garażu w sąsiedztwie.
Czy w okresie 3 / 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania (wymagany okres eksploatacji instalacji zgodnie z dokumentami programu Mój Prąd) beneficjent może rozbudować instalację z własnych środków nie dokonując zmian w dofinansowanej części instalacji?
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązuję się do eksploatacji instalacji:
przez co najmniej 3 lata w przypadku dofinansowania udzielonego w ramach Części 2) PP Mój Prąd na lata 2019-2020 oraz
przez co najmniej 5 lat w przypadku dofinansowania udzielonego w ramach Części 1) PP Mój Prąd na lata 2021-2023
od dnia wypłaty dofinansowania we wskazanej we wniosku lokalizacji. Jeśli warunek ten będzie spełniony to nie ma przeciwskazań do przyszłej rozbudowy instalacji.
Można rozbudować instalację bezpośrednio po otrzymaniu dotacji pod warunkiem, że rozbudowa nie będzie wiązała się z demontażem elementów (np. inwertera) instalacji, która podlegała dotacji. Dodatkowo, rozbudowa istniejącej instalacji nie podlega dofinansowaniu w ramach programu Mój prąd.
Czy po uzyskaniu dofinansowania można przepisać dom wraz z instalacją na nowego właściciela w okresie trwałości tj. 3 / 5 lat?
W przypadku darowizny, sprzedaży nieruchomości, na której znalazła się instalacja dofinansowana z programu Mój Prąd konieczne jest w czasie czynności cywilno-prawnych przeniesienie okresu trwałości projektu na nowego nabywcę. O tym fakcie należy również poinformować NFOŚiGW w formie pisemnej.
Czy w przypadku posiadania dwóch domów, Beneficjent może otrzymać dofinansowanie dla dwóch instalacji?
W takim przypadku Beneficjent może złożyć więcej niż jeden wniosek. Dofinansowanie udzielane jest na konkretną instalację podłączoną do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE).
Czy dokumentem potwierdzającym zakup elementów instalacji musi być faktura czy też może to być umowa cywilno-prawna? Mówimy o przypadku gdy Wnioskodawca nabył np. nowy nieużywany inwerter od nabywcy który kupionego inwertera nie mógł zastosować w swojej instalacji.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur za dostawę i montaż instalacji. Nie przewidziano innego dokumentu, zatem nie ma możliwości załączenia umowy cywilno-prawnej.
Czy instalacja fotowoltaiczna może być wykonana tzw. siłami własnymi, pod warunkiem posiadania przez jej właściciela odpowiednich kwalifikacji? Kosztami kwalifikowanymi byłyby w takim przypadku zakup, odbiór i uruchomienie instalacji.
Tak. W takiej sytuacji należy zaznaczyć to we wniosku w pozycji: „Informacja o montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej jako „Montaż wykonany samodzielnie” oraz zaznaczyć stosowne oświadczenie o samodzielnym montażu mikroinstalacji w Zakładce Oświadczenia Generatora Wniosków o Dofinansowanie.
Czy jest możliwość ubiegania się o dotację w ramach programu Mój Prąd w sytuacji gdy, przed dniem 01.02.2020 r. została wpłacona zaliczka (np. w wysokości 10% inwestycji) na wykonanie instalacji fotowoltaicznej, ale inwestycja nie została zakończona przed tym dniem?
Wydatki na zakres rzeczowy wskazany we wniosku nie mogą zostać poniesione wcześniej niż od dnia 01.02.2020 r.
Co w przypadku, gdy stroną umowy kompleksowej z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej jest np. mąż a faktura za wykonanie instalacji została wystawiona na żonę?
Beneficjentem programu Mój Prąd jest osoba fizyczna wytwarzająca energię elektryczną na własne potrzeby, która ma zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. Podsumowując, w opisanym przypadku Wnioskodawcą powinien być mąż i on wskaże swoje dane we wniosku oraz podpisze wniosek. Jeśli do wniosku załącza się fakturę wystawioną na inną osobę niż Wnioskodawca, we wniosku należy oznaczyć współwłasność instalacji (tj. w powyższym przypadku załączając fakturę wystawioną na żonę).
Czy faktura może być wystawiona na inną osobę, niż jest zawarta umowa kompleksowa z OSD np. współmałżonek, dzieci, konkubent, itd.?
Najwłaściwiej jeżeli faktura będzie wystawiona na dane Beneficjenta. Jednak jeżeli nie ma takiej możliwości dane na fakturze powinny wskazywać, że dotyczą instalacji, wskazanej do dofinansowania (np. nazwisko, adres, nazwa towaru/usługi), we wniosku o dofinansowanie należy zaznaczyć, że Beneficjent jest współwłaścicielem instalacji.
Dodatkowo na fakturze Beneficjent powinien dopisać odręczne wyjaśnienie, dlaczego faktura została wystawiona na inną osobę (np. Wnioskodawcą jest - podać dane, faktura została wystawiona na żonę Wnioskodawcy - podać dane). Na fakturze należy również zamieścić dopisek, że faktura będzie przedstawiona tylko jednokrotnie do dofinansowania w ramach programu Mój prąd. Dopiski powinny być opatrzone podpisem Beneficjenta. W przypadku wątpliwości podczas oceny Beneficjent może zostać poproszony o dodatkowe wyjaśnienia/uzupełnienie wniosku.
Czy kwalifikuje się do dofinansowania przypadek montażu licznika dwukierunkowego przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego przed 01.02.2020 r. ?
Zakończenie przedsięwzięcia rozumiane jest jako przyłączenie mikroinstalacji do sieci wraz z udokumentowaniem opłacenia całości dokumentów księgowych za zakup/montaż/transport urządzeń wskazanych we wniosku o dofinansowanie, które powinno nastąpić od 01.02.20120r.
Dofinansowaniu podlegają instalacje niezakończone przed dniem 01.02.2020 r.
Jak należy postępować w sytuacji, gdy instalacja zostanie zakupiona na kredyt i za fakturę zapłaci bank?
W sytuacji zakupu instalacji na kredyt i opłacenia faktury bezpośrednio przez bank, można przedstawić potwierdzenie z banku o zapłaceniu faktury lub oświadczenie Wykonawcy, że jego faktura została zapłacona w całości.
O dotację w ramach programu Mój Prąd można ubiegać się tylko jeżeli był to kredyt udzielony na warunkach komercyjnych/rynkowych. Ten sam zakres rzeczowy nie może być dofinansowany ze środków publicznych np. z pożyczki preferencyjnej, programów UE.
Kogo dotyczy Oświadczenie o dokonanej zapłacie, w jakim przypadku jest wymagane i kto je wydaje?
Oświadczenie o dokonanej zapłacie dotyczy przypadku, gdy zapłata nie nastąpiła za pomocą przelewu z konta tylko płatność była dokonana gotówką. Wnioskodawca wraz z wnioskiem przekazuje oświadczenie, że za fakturę nr …. z dnia … dokonał zapłaty gotówką, wraz z informacją kiedy została dokonana zapłata.
Czy instalacja może być zamontowana na dachu budynku gospodarczego lub na gruncie? Oczywiście energia produkowana jest na potrzeby budynku mieszkalnego.
Program Mój Prąd dotyczy inwestycji z zakresu budowy nowych jednostek wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej wykorzystujących energię słoneczną polegających na instalacji ogniw fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych lub na terenie działki, na której zlokalizowany jest budynek mieszkalny.
Ważne jest, aby mikroinstalacja była podłączona przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE), była zawarta umowa kompleksowa oraz energia pochodząca z instalacji powinna służyć celom mieszkaniowym.
Czy akceptowany jest inny dokument wydawany przez OSD niż wzór zaświadczenia stanowiący załącznik 3?
Do wniosku należy załączyć zaświadczenie Operatora Systemu Dystrybucyjnego – OSD. W przypadku, kiedy pracownik OSD wyda zaświadczenie na innym wzorze i będzie ono zawierało wszystkie wymagane informacje, które ma dołączony do wniosku wzór zaświadczenia wówczas taki dokument będzie honorowany przez oceniających wniosek. Do wniosku należy załączyć skan zaświadczenia wydany przez OSD opatrzony stosowną pieczątką i podpisem pracownika OSD
Czy program Mój Prąd dotyczy również budynków nowobudowanych? Budynek nie ma jeszcze nadanego adresu, nie został odebrany, jednak jest na takim etapie budowy (ukończeniu), że istnieje możliwość zamontowania instalacji oraz korzystania z niej.
Jeżeli budynek jest w budowie i posiada przyłącze tymczasowe podłączone na okres wykonywania robót to nie można ubiegać się o dofinansowanie w programie Mój Prąd. Natomiast jeśli jest wykonane przyłącze docelowe i OSD ma możliwość montażu licznika dwukierunkowego (podpisana umowa kompleksowa) to można wnioskować o dofinansowanie.
Jaka moc instalacji powinna być wpisana we wniosku o dofinansowanie?
We wniosku o dofinansowanie moc instalacji fotowoltaicznej (kW) wpisujemy moc faktycznie zamontowanych paneli. Dane można odczytać np. z opisu faktury wystawionej przez wykonawcę, tabliczek znamionowych paneli, zaświadczenia Operatora Systemu Dystrybucyjnego . Należy zadbać, aby dane we wszystkich dokumentach były spójne i zgodne z faktycznie zainstalowaną mocą paneli. Jeśli np. inwerter ma inną moc niż panele, wówczas również wpisujemy moc paneli.
Do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie instalacje o zainstalowanej mocy elektrycznej od 2 kW do 10 kW, służące na potrzeby istniejących budynków mieszkalnych.
Czy do wniosku można załączyć więcej niż jedną fakturę za zakup urządzeń, jeżeli poszczególne elementy instalacji kupowane są oddzielnie?
Tak, można załączyć więcej niż jedną fakturę. W przypadku załączenia kilku faktur, z wyszczególnionymi poszczególnymi komponentami instalacji należy załączyć dodatkowo do faktury oświadczenie, o treści: Wszystkie zakupione materiały i wyposażenie przedstawione w fakturach będących podstawą wniosku o dofinansowanie były niezbędne do montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej i zostały w tym celu wykorzystane.
Co z wnioskami, które wpłynęły po 20.12.2019 r. do 12.01.2020 r. włącznie (czyli po zakończeniu I naboru programu i przed rozpoczęciem kolejnego naboru)?
Wnioski złożone po terminie I naboru i przed rozpoczęciem kolejnego naboru nie będą rozpatrywane. Po zarejestrowaniu w bazie NFOŚiGW zostaną odesłane do Beneficjentów/Wnioskodawców.
Czy w ramach II naboru konkursu należy dołączyć odrębny dokument będący Oświadczeniem RODO?
Składając wniosek o dofinansowanie na wzorze obowiązującym w II naborze nie wymaga się przekazania oświadczenia RODO, jako dodatkowego załącznika. Oświadczenie RODO stanowi element wzoru wniosku zamieszczony w części F wniosku pkt 12 str. 2.
Czy nadal wymagany jest dopisek na fakturze "Zgłoszono do Programu Priorytetowego Mój Prąd"?
W ramach II naboru dopisek na fakturach nie jest wymagany.
Jaką wartość należy podać w koszty kwalifikowane ?
Koszty kwalifikowane (zł brutto) – to koszty poniesione od 1.02.2020 r. i są równe kosztom całkowitym.
Jakie dane należy wpisać w dacie pierwszej i ostatniej płatności (część C3 wniosku pkt 33 i 34) - dotyczy naboru II przeprowadzonego w roku 2020 r. ?
Jeżeli była wystawiona jedna faktura dotycząca instalacji, która została opłacona w całości w ramach jednej transakcji płatniczej w pkt 33 i 34 wniosku podajemy te same daty.
Jeżeli Beneficjent opłacił instalację w tzw. częściach np. najpierw zaliczka, a po zakończeniu pozostała część kwoty, wówczas daty pierwszej i ostatniej płatności będą różne i należy podać je zgodnie z dokonanymi transakcjami płatniczymi.
Czy o dotację mogą ubiegać się osoby niepełnoletnie?
Osoba, która ukończyła 15 lat ma częściową zdolność do czynności prawnych – art. 15 Kodeksu cywilnego. Osoba taka może zawrzeć umowę należącą do umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego (art. 20 kc) oraz rozporządzać swoim zarobkiem (art. 21 kc). W pozostałych sytuacjach do ważności czynności prawnej, przez którą osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych zaciąga zobowiązanie lub rozporządza swoim prawem, potrzebna jest zgoda jej przedstawiciela ustawowego – art. 18 §1 kc.
Zawarcie z NFOSGW umowy o dofinansowanie projektu w ramach PP Mój prąd na kwotę 5.000,00 zł przekracza dyspozycję z art. 20 kc – tj. zawarcie umowy w bieżących sprawach życia codziennego. W związku z tym należy przedłożyć pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego na zawarcia umowy w ramach PP Mój prąd wraz z przesłaniem kopii dokumentu, z którego będzie wynikało to przedstawicielstwo (akt stanu cywilnego lub orzeczenie sądu).
Czy możliwe jest uzyskanie dofinansowania w przypadku montażu instalacji na dachu pokrytym azbestem ?
Nie dopuszcza się montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej na budynkach mieszkalnych, których dachy pokryte są materiałami lub wyrobami zawierającymi azbest.
Właściciele takich budynków mogą wziąć udział w projekcie pod warunkiem złożenia oświadczenia, że przed wykonaniem mikroinstalacji fotowoltaicznej, na własny koszt i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wymienią pokrycie dachowe na nowe.
Czy są szczegółowe wymogi dotyczące mocy instalacji fotowoltaicznej?
Tak, do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie instalacje o zainstalowanej mocy elektrycznej od 2 kW do 10 kW, służące na potrzeby istniejących budynków mieszkalnych.
Moc instalacji fotowoltaicznej powinna być dostosowana do rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną. Instalacja fotowoltaiczna powinna być tak dobrana, aby całkowita ilość energii elektrycznej wyprodukowanej i odprowadzonej do sieci energetycznej przez instalację objętą grantem w rocznym okresie rozliczeniowym nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej przez Wnioskodawcę (Grantobiorcę) w tym samym okresie rozliczeniowym,
Co oznacza „Obowiązek informacyjny Beneficjenta” ?
Beneficjent, który uzyskał dofinansowanie w Programie „Mój Prąd” z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (zwanym dalej „Funduszem”) zobowiązany jest do informowania w okresie realizacji zadania oraz w terminie 5-ciu lat od daty wypłaty środków (okres trwałości zadania) o otrzymanym dofinansowaniu, zgodnie z poniższymi zasadami oraz warunkami określonymi w dokumentach programowych. Koszty informowania o dofinansowaniu - udzielonym ze środków Funduszu ponosi wyłącznie Beneficjent.
W okresie realizacji i trwałości zadania Beneficjent zobowiązany jest do niezwłocznego umieszczenia w widocznym miejscu - (w miejscu lokalizacji inwestycji - np. na budynku/ogrodzeniu) - informacji w formie trwałej tablicy wraz z odpowiednimi logotypami (sugerowany format A3, lecz nie mniejszy niż A4), wykonanej we własnym zakresie, o treści: Inwestycja proekologiczna wsparta w Programie Mój Prąd.
Informacja w formie trwałej tablicy wykonanej z metalu, drewna lub tworzywa sztucznego (nie jest dopuszczalne wykonanie tablicy z papieru, dykty oraz innych materiałów o niskiej trwałości) wraz z odpowiednimi logotypami (w kolorze). Tablica powinna być zgodna ze wzorem, który zostanie zamieszczony na stronie internetowej programu.